Danske søgemaskiner


Der er mange søgemaskiner ude på internettet i dag. Ens for dem alle er at de prøver på at give dig det bedste resultat ud fra hvad du søger efter.
En af de største spillere på markedet er helt sikkert Google.

De populære danske søgemaskiner i dag.

 

Google sidder på største del af markedet i Danmark.

Tips og tricks til Google 

Google startede helt tilbage i 1996. Søgemaskinen dengang var bygget op om en algoritme, en link fra en anden hjemmeside svarede til en stemme,
jo flere stemmer hjemmesiden havde jo bedre var den,  jo højere rankede den i søgeresultatet.

Før i tiden var altavista en stor spiller i markedet, de startede tilbage i 1995 og var dengang den mest benyttede søgemaskine i Norge og Danmark.

Men som Google blev større tabte Altavista store andele af markedet og blev opkøbt af Yahoo, efter  de blev opkøbt blev søgninger på altavista leveret af Yahoo.

Skæbnen var at i 2013 blev Altavista lukket ned og sammenlagt med Yahoo´s egen side.

Find mere om søgemaskiner Wiki

 

Linkkataloger og web kataloger


Der findes stadig linkkataloger rundt omkring på internettet i dag, hvor det er muligt at finde information. Forskellen på linkkataloger og søgemaskiner er at linkkataloger bruger manuel indtastning og ejeren af kataloget bestemmer hvem og hvad der bliver optaget i kataloget. Mange kataloger i dag er døde kataloger der ikke bliver opdateret mere.

Linkkataloger er normalt  bygget op omkring et emne eller mange forskellige emner. Før hen var det meget normal man tilmeldte sin hjemmeside til de kataloger man kunne finde på nettet, for at høste det som vi kalder stemmer over for søgemaskinerne.

Men vi kan slå fast, det virker ikke i dag.

I dag er der kun nogle få gode kataloger tilbage på internettet der giver værdi til hjemmesider, bedre ranking og placeringer på søgemaskinerne.

En af de største kataloger var Dmoz. Engang var det godt hvis man kunne blive optaget i Dmoz kataloget da Google hentede information derfra.

Der findes mere information om Dmoz her Wiki